Kwarteeuw Didasco Malle: “Ene kind heeft structuur, ander kind heeft vrijheid nodig, om te floreren”
Els Van Grieken, Elly Meeus, Erika Siebens, Toulouse Mertes, Bas Van Loon, Tim Palmans, Louis Joris en June Van Cauwenbergh voor het gebouw van Didasco in de groene omgeving. ©kma
OOSTMALLE - Didasco, de methodeschool van het Atheneum Malle, viert dit schooljaar haar 25ste verjaardag. Wat een kwarteeuw geleden begon als een proeftuin met een twaalftal leerlingen, is uitgegroeid tot een eerste graad middelbaar waar leerlingen heel ervaringsgericht de stap van de lagere school naar het secundair maken.
Bij Didasco-Freinet in Oostmalle in de Begonialaan kom je terecht in een wijkschooltje in temidden van het groen. Er wordt gebruikgemaakt van een uitdagende en activerende leermethode voor leerlingen van de eerste graad. Didasco werkt heel projectgericht. Samenwerken is belangrijk, kinderen worden ICT-vaardig en de leerkrachten zijn echte coaches.
Alles begon toen de oude rijkskleuterschool leeg kwam te staan. Dat schooltje was eigenlijk gebouwd samen met de achterliggende bloemenwijk. Maar met het vergrijzen van de gezinnen in de bloemenwijk, viel de toestroom aan kleuters droog. Luc Van Praet was toen directeur en Rudy Soetewey gaf aardrijkskunde, aan het GO Atheneum in Malle. Ze wilden het schooltje in het groen met de reusachtige treurwilg en groot grasveld niet zomaar laten verloederen.
Freinet
Geïnspireerd door de onderwijsfilosofie van het Freinetonderwijs begonnen ze er met de ervaringsgerichte middelbare school Didasco. Aanvankelijk was het de bedoeling echt drie volledige graden uit te bouwen, maar het is beperkt gebleven tot de eerste graad. Leerlingen kunnen de eerste twee middelbare jaren in Didasco volgen en stromen vanaf de tweede graad meestal door naar het Atheneum Malle. “Waar intussen de sfeer van Didasco ook wel uitgewaaierd is in de hoofdschool”, vertelt Christine Albers, directeur van de tweede en derde graad van het Atheneum Malle, die dit schooljaar kan aanvatten zonder lerarentekort.
IK LEER
De dochter van Erika Siebens was 25 jaar geleden een van de eerste Didasco-leerlingen. Zelf stond Erika er ook voor de klas. “Didasco is afgeleid van het Griekse ‘Ik leer’. Wat je zélf ontdekt, onthoud je beter. Mijn dochter was redelijk slim. Maar Latijn was een no go voor haar, dat wou ze niet. Didasco was toen echt nog een proeftuin. Mijn dochter heeft hier echt van haar schooltijd genoten. Ze is hier altijd heel graag geweest. Haar hoger middelbaar heeft ze in het Atheneum afgewerkt. Later doctoreerde ze in de astrofysica.”
A-stroom
Didasco volgt de leerplannen van de eerste graad A-stroom. June Van Cauwenbergh (22) kwam van een dorpsschooltje. “De stap naar het middelbaar was voor mij best groot. Ineens moest je met de bus naar school. De kleinschaligheid van Didasco sprak mij aan. De sfeer was intens en persoonlijker. Aan de projectdagen heb ik heel goeie herinneringen. Je krijgt veel vrijheid en zelfstandigheid, met de nodige steun. Er is meer uitdaging, je wordt meer geprikkeld.”
June volgde na haar Didascojaren nog Sportwetenschappen in het Atheneum. June studeert nu voor leerkracht Geschiedenis-Zedenleer. “Hier in de regio ken ik geen enkele andere middelbare methodeschool van dit type.”
Daarom komen er best wel leerlingen van ver, zoals uit Meer, Nijlen of Turnhout. Of soms ook leerlingen die hun lagere school in een methodeschool zaten, zoals de Freinetschool De Vlindertuin in Lille of leefschool ‘t Zandhofje in Zandhoven. Elly Meeus, directeur van de eerste graad van het Atheneum Malle en dus ook van Didasco, merkt dat de Didasco-leerlingen vaak een grotere zelfstandigheid hebben als ze in het derde middelbaar instromen in het Atheneum Malle. “Door de kleinschaligheid, wordt er veel meer gedifferentieerd.”
Drie klassen
Didasco moest een tijdje met wachtlijsten werken, maar momenteel niet. “We zouden zestig leerlingen kunnen huisvesten, maar houden dat cijfer bewust lager, met drie klassen.”
Louis Joris (16) vond de stap in het derde middelbaar van Didasco naar het Atheneum best groot. “Maar nu zit ik minstens even graag in het Atheneum. Ik studeer Wetenschappen-Wiskunde. Op de lagere school had ik destijds een paar testen moeten afleggen, waaruit bleek dat ik hoogbegaafd was. In Didasco werd ik voldoende uitgedaagd. De lat wordt op je eigen hoogte gelegd. Precies omdat het kleinschalig, is er een heel persoonlijke benadering van ieders talenten.”
“De lat wordt op je eigen hoogte gelegd”
Toulouse Mertes (12) en Bas Van Loon (13) starten op 1 september allebei in het tweede middelbaar van Didasco. “Ik had het vierde, vijfde en zesde leerjaar in de Freinetschool De Vlindertuin in Lille afgewerkt”, vertelt Toulouse. “Ik wil later economie gaan doen. Dit is een school waar je echt met je vrienden kan samen zijn.”
STEM Olympiade
Bas kwam van de Klim-Op-school in Sint-Antonius. Hij werd vorig jaar heel knap derde in de Vlaamse STEM Olympiade, vanuit een methodeschool. Tim Palmans geeft project en is de techniekleerkracht op Didasco. “Onze bel durft wel eens vroeger of later bellen. De zelfstandigheid van onze leerlingen valt me altijd weer op.”
Els Van Grieken geeft project en wiskunde in het eerste en tweede middelbaar. Ze is ook mentor. Of ze hier blijere kinderen ziet? “Ik ervaar een heel warme sfeer en een heel fijne leer- en leefomgeving. Ik merk gewoon dat een ervaringsgerichte methodeschool heel leerbevorderend kan zijn voor leerlingen. Ze leren zelfregulerende vaardigheden.”
“Ik merk dat een ervaringsgerichte methodeschool heel leerbevorderend kan zijn voor bepaalde kinderen”
Vrijheid
Directeur Christine Albers probeert de zaadjes van Didasco te planten in het Atheneum Malle. “Sommige leerlingen hebben veel structuur nodig en voelen zich beter in het klassiek onderwijs. Anderen hebben die vrijheid nodig om verder tot ontplooiing te komen. Elk kind is anders.”
Didaso heeft intussen ook heel wat bekende oud-leerlingen, zoals theatermaakster Elena Peeters uit Lille en schrijfster Elise Wuyts.
Feestweek
In de week van 22 tot en met 26 september viert Didasco zijn 25ste verjaardag. Maandag staat het getal 25 in de kijker, dinsdag is het open klasdag en kan de buurt een kijkje komen nemen, woensdag proberen ze iets met oud-leerkrachten te doen, donderdag is het open klasag en vrijdag een feest met oude klasfoto’s, oud-directieleden en oud-leerkrachten en zo veel mogelijk oud-leerlingen. Wie het nog niet wist mag zich melden op 25jaardidasco@gomalle.net.
Artikel: Kristin Matthyssen - GVA - 29 augustus 2025