samen groeien met de maatjesmuur

Schilde - In basisschool Vennebos is samenwerken de sleutel tot verandering. Leerkracht Katrien Van Goubergen vertelt hoe de school nog meer met zelfregulerend leren aan de slag ging na een inspirerende driedaagse in Amsterdam.

Juf Katrien van Goubergen voor de maatjesmuur

Een maatjescultuur voor leerlingen én leraren

Tijdens hun bezoek aan verschillende scholen in Amsterdam raakten de leerkrachten van Vennebos enthousiast over de maatjescultuur die ze daar ontdekten. Leerlingen checken bij elkaar of ze hun materiaal bij hebben, oudere leerlingen helpen jongere met praktische vaardigheden zoals veters strikken. "Dat maatjessysteem werkt toch ook voor leraren?" dacht het team.

Terug op school ontstond het idee van de maatjesmuur in de lerarenkamer. Collega's noteren hun naam bij een specifiek doel: lesdoelen visualiseren, een huiswerkbeleid uitstippelen of een leerlingenportfolio ontwikkelen. Zo worden leerkrachten met dezelfde ambitie maatjes. In graadoverleggen delen de zelfsturende teams hun vooruitgang en goede ideeën worden met het hele team besproken. Wanneer er breed gedragen enthousiasme is, worden deze initiatieven schoolbreed uitgerold.

Zelfsturende teams brengen versnelling

Dankzij de maatjesmuur gaan veranderingen op school sneller vooruit. "Iedereen doet zijn deel," vertelt Katrien. "Een groepje heeft de lesdoelen gevisualiseerd en ik heb samen met een collega een maatjessysteem voor leerlingen opgezet. Mijn tweedejaars leren de kleuters programmeren in Scratch. Andere dingen, zoals een portfolio voor leerlingen, vragen meer denkwerk. Maar dat is niet erg: dan blijven we gewoon wat langer maatjes."


Een prachtig voorbeeld vanuit Vennebos van hoe collega’s elkaar kunnen inspireren en ondersteunen om samen te groeien.

Vorige
Vorige

Proost op een grensverleggend 2025!

Volgende
Volgende

MPI Zonnebos stimuleert kansrijk techniekonderwijs met ‘hoge doelen’