ZRL in actie: hoe juf Tine haar collega’s inspireert

Retie – Toen Tinne begin september startte op haar nieuwe school in Retie, was dat een keuze uit praktische overwegingen: dichter bij huis werken. Want haar hart? Dat lag nog steeds een beetje bij Vennebos. Daar had ze de kracht van zelfstandig werken en ZRL leren kennen en ervaren hoe het écht het verschil kan maken.

In Retie kwam ze terecht in een warme school met een sterk team en een grote openheid voor nieuwe ideeën. De school werkt vooral klassiek, met elke leerkracht in een eigen klas en gesloten klassen als uitgangspunt. “Na twee weken voelde ik: dit is een fijne plek om te werken,” zegt Tinne, “maar ik wilde graag wat dynamiek toevoegen en daarbij mijn uit Vennebos ook toepassen in mijn eigen klassen.” 

Tinne combineert twee duobanen: op maandag en dinsdag staat ze in het eerste leerjaar, de rest van de week in het vijfde. Ze kenden het driesporenbeleid op school, waarbij leerlingen kiezen uit drie niveaus van moeilijkheid: basis, extra ondersteuning of extra uitdaging, maar verder was ZRL (nog) niet ingeburgerd. 

Tijd voor actie. 

Voorzichtig introduceerde ze zelfstandig werk, zoals ze gewend was in Vennebos: een duidelijke dagstart, gevolgd door zelfstandige werktijd en korte instructies tussendoor. De kinderen reageerden enthousiast. Zo enthousiast zelfs, dat een leerling haar op donderdagmorgen zei: “Juf, ik wou dat het al vrijdag was.” “Zin in het weekend?” vroeg juf Tinne. Het antwoord? “Nee, ik kijk gewoon zo uit naar het zelfstandig werken.” 

Intussen werkt Tinne op donderdag én vrijdag op deze manier. Ze stemt nauw af met haar duopartner, die traditioneel werkt. “Ze doet haar laatste jaar, maar staat open voor nieuwe ideeën,” zegt Tinne. “We vullen elkaar goed aan. En voor de kinderen werkt het, dat is het belangrijkste.”  

De vernieuwde aanpak bleef niet onopgemerkt. De schooldirectie, die net een traject rond co-teaching was gestart, zag in Tinne’s aanpak een kans. Tijdens een kijkmoment van CEGO (Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs VZW) werd een lesmoment in de refter georganiseerd: de twee vijfde leerjaren samen, vijftig leerlingen, drie leerkrachten. Eén gaf instructie, één schreef mee op het bord, de derde begeleidde en observeerde. 

De CEGO-begeleider was onder de indruk. “Ik schrok dat de twee leerkrachten in het vijfde leerjaar nieuw zijn op deze school. Jullie werken zo goed op elkaar afgestemd.” De directie besloot prompt om het vijfde leerjaar als co-teachvoorbeeld te gebruiken tijdens de volgende teamvergadering.  Een mooi compliment voor Tinne en haar collega’s. 
 
De Vennebos-vonk slaat over 

Ook in het eerste leerjaar begon het te kriebelen en de collega’s vroegen Tinne om raad. Tinne vertelde trots over meester Kristof in Vennebos: korte instructie, eigenaarschap, rust. De collega was meteen enthousiast. Toevallig was er die maandag een pedagogische studiedag, dus werd er razendsnel een bezoek aan Vennebos gepland. 

 

Volgende
Volgende

Van klas tot keynote, Vennebos inspireert op SETT-beurs