PEDAGOGISCH KOMPAS

Ik bouw een krachtige leer- en leefomgeving uit op maat van elke leerling in mijn INVENTO-klas

THEMA LINKS

Dit pedagogisch kompas voor een krachtige leer- en leefomgeving is onze concretisering van de Poolstervisie van het GO!

Voor meer achtergrond lees je best de visieteksten op smartschool:  

  • Zelf Regulerend Leren

  • GO! Onderwijsprofessional: deel van een team!

  • Het GO! Ambitieplan voor onderwijskwaliteit.

Ik zorg voor een rijke leef- en leeromgeving

1 IK stel hoge verwachtingen

  • Ik stel ambitieuze doelstellingen voor elke leerling. 

  • Ik zorg voor een kennisrijk aanbod op basis van het actuele GO! leerplan/curriculum.

  • Ik zorg dat leerlingen duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt. 

  • Ik maak aan elke leerling duidelijk welke materialen en eventuele hulpmiddelen gebruikt kunnen worden.

2 Ik gebruik de onderwijstijd efficiënt, onder meer door de schoolbrede routines mee te implementeren. 

3 Ik zorg samen met de leerlingen voor een gestructureerd leer- en leefklimaat.

  • Ik geef leerlingen inspraak in de leeromgeving.

  • Ik treed tijdig, passend en consequent op als afspraken en regels niet toegepast worden.

  • Ik gebruik gepaste pedagogische strategieën om gewenst gedrag te stimuleren.

  • Ik leer het gewenste gedrag dat past bij een krachtig leer- en leefklimaat expliciet aan.

4 Ik inspireer mijn leerlingen door mijn passie voor mijn vak.

IK versterk HET LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCES

Op basis van een goede lesvoorbereiding ben ik in staat om doelgericht te differentiëren. Door het expliciet aanleren van zelfregulerende vaardigheden realiseer ik bij elke leerling maximaal het leervermogen, de leerwinst en de leermotivatie. 

1 Voorbereidingsfase: WAT moet ik doen?

Ik besteed expliciet aandacht aan het formuleren van leerdoelen, leerinhoud en beoordelingscriteria.

  • Ik ken de beginsituatie en het beheersingsniveau van mijn leerlingen.

  • Ik verduidelijk het doel door enkele voorbeelden te geven.

  • Ik stel vooraf duidelijke en heldere beoordelingscriteria op.

  • Ik gebruik de meest geschikte werkvormen.

2 Voorbereidingsfase: HOE ga ik het doen?

Ik stimuleer de leerlingen om na te denken over zichzelf, de anderen, de taak en om de juiste taak- en leerstrategieën in te zetten. 

  • Ik stimuleer de leerlingen om zichzelf accuraat in te schalen ten opzichte van het leerdoel.

  • Ik verwijs naar eerder verworven taak- en leerstrategieën die kunnen helpen bij het bereiken van het doel.

  • Ik oefen met de leerlingen in het bedenken en analyseren van taak- en leerstrategieën om het doel te bereiken.

  • Ik leer leerlingen hoe leren werkt (metacognitie).

3 Uitvoeringsfase: hoe MONITOR ik het leerproces?

Ik hanteer feedback als een krachtig middel om het leer- en ontwikkelingsproces te bevorderen. Ik stimuleer leerlingen om ambitieus te zijn en ondersteun ze in hun groei naar meer autonomie.

  • Ik geef eerlijke en ontwikkelingsgerichte feedback op de aanpak en de inspanning van de leerling.

    • Ik ga positief om met elk antwoord.

    • Ik bekrachtig wat goed is in het antwoord.

    • Ik waardeer de kleine stappen van vooruitgang die de leerling maakt en houd niet enkel het eindresultaat voor ogen.

  • Ik bevraag de taak- en leerstrategieën van de leerlingen en laat ze elkaars strategieën verduidelijken. 

  • Ik geef tijdens de les gerichte feedback die de leerling eigenaar maakt van zijn leerproces.

    • Zelfobservatie: wat ging goed in de taak?

    • Leerwinst: welke kennis en vaardigheden heb je verworven?

    • Feedforward: hoe kan je volgende keer de taak beter aanpakken?

    • Feed-up: wat moet je doen om vooruitgang te maken?

  • Ik formuleer feedback op een manier die de leermotivatie bevordert.

4 Reflectiefase: hoe REFLECTEER ik? 

  • Ik reflecteer over mijn eigen onderwijspraktijk.

  • Ik vraag feedback aan leerlingen, collega’s en leidinggevenden en ga ermee aan de slag.

  • Ik controleer of ik de beginsituatie en het beheersingsniveau goed heb ingeschat. 

  • Ik gebruik de evaluatiegegevens en andere beschikbare data om de effectiviteit van mijn didactiek te beoordelen.

  • Ik borg wat goed is en pas aan waar nodig.

IK GA VOOR INTERACTIEF EN BETEKENISVOL LEREN

De leeromgeving is niet beperkt tot de schoolmuren en kan plaats- en tijdsonafhankelijk zijn. Fysieke en digitale ruimtes kunnen worden gecombineerd met online en offline lesmomenten in functie van de doelstellingen. Ik werk klas- en vakdoorbrekend wanneer het nodig en zinvol is.

1 IK HANTEER EFFECTIEVE DIDACTIEK

  • Ik activeer voorkennis.

  • Ik gebruik de verschillende ondersteuningsvormen: expliciet, impliciet, indirect en transfer bij het aanleren van leerstrategieën.

  • Ik hanteer een gedifferentieerde aanpak en gebruik de kracht van herhaling.

  • Ik kies voor de meest geschikte werkvormen en varieer in opdrachten en lesmaterialen.

  • Ik zorg ervoor dat ik verschillende zintuigen aanspreek om informatie en toepassingen aan te bieden, verwerken en borgen.

  • Ik gebruik verschillende bronnen, vraagstellingen en evaluatievormen.

2 IK KIES STEEDS VOOR KWALITATIEVE EN WAAR MOGELIJK GEVALIDEERDE LEERMIDDELEN.

3 IK ZORG VOOR EEN BETEKENISVOL EN ACTUEEL AANBOD

• Ik laat ruimte voor de aan- en inbreng van leerlingen binnen de leerdoelen uit het curriculum.

• Ik verbind de wereld van de leerlingen met de leerstof.

• Ik leer mijn leerlingen slim gebruik te maken van de digitale mogelijkheden.

• Ik bereid mijn leerlingen optimaal voor op de hedendaagse samenleving.

• Ik zorg voor een aanbod binnen de zone van de naaste ontwikkeling.

4 IK CREËER EEN KRACHTIGE EN TAALRIJKE OMGEVING 

  • Ik sta model voor verzorgd taalgebruik, articuleer duidelijk en spreek in volzinnen.

  • Ik ben een taalbewuste leerkracht

    • Ik ken de pedagogisch/didactische principes van taalverwerving.

    • Ik erken het belang van een goede taalbeheersing in het leerproces.

    • Ik hanteer een rijke vak- en instructietaal aangepast aan de doelgroep.

  • Ik stimuleer de taalvaardigheid van leerlingen.

    • Ik bevorder interactie en zorg voor oefenkansen voor alle leerlingen.

    • Ik maak taal zichtbaar.

  • Ik besteed voldoende aandacht aan de communicatieve vaardigheden van leerlingen.

  • Ik ondersteun en neem actief deel aan het taalbeleid van de school.

  • Ik bouw met leerlingen een rijke woordenschat rond leren en leerstrategieën op.

IK GA VOOR INTERACTIEF EN BETEKENISVOL LEREN

De leeromgeving is niet beperkt tot de schoolmuren en kan plaats- en tijdsonafhankelijk zijn. Fysieke en digitale ruimtes kunnen worden gecombineerd met online en offline lesmomenten in functie van de doelstellingen. Ik werk klas- en vakdoorbrekend wanneer het nodig en zinvol is.

1 Ik zorg dat leerlingen duidelijk weten wat ik verwacht.

  • Ik communiceer duidelijk hoge verwachtingen naar alle leerlingen.

  • Ik expliciteer de evaluatiecriteria.

2 Ik ga doelgericht na wat leerlingen kennen en kunnen.

  • Ik evalueer op basis van de vooropgestelde doelstellingen.

  • Ik hanteer verschillende vormen van evaluatie aangepast aan het te bereiken doel.

  • Ik reik middelen aan waardoor leerlingen zichzelf en elkaar kunnen evalueren.

3 Ik verzamel, beoordeel en interpreteer meerdere data van mijn leerlingen.

  • Ik geef leerlingen meerdere kansen om te laten zien wat ze kennen en kunnen.

4 Ik geef feedback met als doel maximale leerwinst voor de leerling. 

  • Ik geloof dat alle leerlingen het vooropgestelde leerdoel kunnen bereiken met de juiste ondersteuning.

5 Ik onderneem effectieve vervolgacties in een systematisch en cyclisch proces.

  • Ik evalueer regelmatig eventuele niveaugroepen en pas aan wanneer dit nodig is.

  • Ik zorg dat elke leerling kan leren in de zone van de naaste ontwikkeling.

  • Ik stimuleer gespreid leren en gebruik de kracht van herhaling.

IK KIJK MET EEN OPEN BLIK NAAR DE LEERLING

Gelijke onderwijskansen zijn een fundament van onze onderwijsvisie. Ik probeer steeds het beste uit mijn leerlingen te halen en heb voor iedereen hoge verwachtingen.

Ik sta open voor verschillen, gelijkenissen en inclusie.

  • Ik erken de eigenheid en achtergrond van mijn leerlingen.

  • Ik zorg voor een verbindend leerklimaat.

  • Ik werk op niveau van de leerlingen en daag hen uit om de volgende leerstap te nemen.

  • Ik groepeer leerlingen doordacht, met het oog op het nastreven/bereiken van de doelen.

  • Ik maak doordachte keuzes op basis van de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen.

  • Ik streef voor alle leerlingen dezelfde leerdoelen na, maar besef dat de weg ernaar toe kan en mag verschillen.

  • Ik maak voor leerlingen een onderscheid tussen (de tijd om te) leren en (de tijd om te) presteren.

IK GA VOOR een eigentijds en eigenijs aanbod

Ik zorg ervoor dat mijn klaspraktijk de maatschappij weerspiegelt.

  • Ik volg de maatschappelijke evoluties en pas mijn lessen aan.

  • Ik ben een rolmodel voor mijn leerlingen.

  • Ik leer levenslang net als mijn leerlingen en maak dit regelmatig zichtbaar voor leerlingen.

  • Ik zorg voor een evenwicht tussen presteren en welbevinden voor mezelf en mijn leerlingen.

  • Ik werk wetenschappelijk onderbouwd in lijn met de visie van de school en de scholengroep.

ik beïnvloed de maatschappij positief

1 Ik ben waardengedreven.

  • Ik draag de Invento- en schoolvisie uit.

  • Ik geef vorm aan de kernwaarden van het GO!: respect, gelijkwaardigheid, eerlijkheid/oprechtheid, openheid, betrokkenheid en engagement.

  • Ik heb een hart voor diversiteit en streef ernaar om elke leerling kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden.

  • Ik ga correct en discreet om met persoonlijke informatie.

2 Ik stimuleer democratisch en participatief handelen en kritisch denken.

3 Ik investeer in positieve en ondersteunende relaties en interacties.

  • Ik handel met pedagogische tact.

  • Ik zorg voor positieve leerkracht-leerling interacties.

  • Ik reageer gepast en empathisch in elke situatie.

ik ben als onderwijsprofessional deel van een team

Als onderwijsprofessional ben ik lid van een schoolteam en een bredere professionele leergemeenschap, verbonden door de visie van Invento en het GO!. We gebruiken maximaal de complementariteit van eenieders competenties, talenten, interesses en ambities.

1 Ik geef de begeleiding vorm in functie van het decreet leerlingenbegeleiding.

  • In mijn eigen klaspraktijk volg ik de schoolafspraken rond brede basiszorg.

  • Ik werk samen met de andere teamleden met het oog op expertisedeling en het leren van elkaar voor een optimale begeleiding van de leerling.

  • Ik werk op een systematische, planmatige en transparante wijze samen met het zorgteam en met alle betrokken partijen.

2 Ik geef de begeleiding vorm samen met de leerling, de ouders en de omgeving.

  • Ik heb een hart voor mensen en in het bijzonder voor kinderen en jongeren.

  • Ik spreek steeds respectvol over leerlingen en ouders.

3 Ik COMMUNICEER STEEDS OPEN EN RESPECTVOL MET COLLEGA’S

4 Ik ben de regisseur van mijn eigen professionaliseringstraject. Ik vertaal schooldoelen naar persoonlijke doelen en formuleer waar nodig eigen leerdoelen om de schooldoelen te behalen.

  • Ik ben zelfregulerend, heb een onderzoekende houding en wil een leven lang leren.

  • Ik sta open voor constructieve feedback en ben bereid om mij te laten coachen.

  • Ik maak optimaal gebruik van de technologie om leren te realiseren.

  • Ik ben vertrouwd met de digitale tools en leermiddelen die in mijn school gebruikt worden.

  • Ik neem actief deel aan professionele leergemeenschappen.

  • Ik ontwikkel mijn digitale vaardigheden.

  • Ik maak actief gebruik van de aangeboden tools voor professionele ontwikkeling.