Oorkondes ‘duurzame helden’

Malle - In september werden de oorkondes voor ‘duurzame helden’ uitgereikt in Malle. Onze twee scholen, Basisschool 't Park en Atheneum Malle, mochten beiden een welverdiende erkenning ontvangen, temidden van de prachtige omgeving van de oude pastorie in Westmalle. De gemeente selecteerde projecten die zich inzetten om onze wereld tegen 2030 duurzamer te maken. Burgemeester Van Looy benadrukte: "We eren dan ook met plezier de Malse scholen, die met respect voor mens en milieu bijdragen aan een duurzame samenleving."

Basisschool ’t Park

Bij Basisschool 't Park werd een boomplantdag georganiseerd voor leerlingen en hun grootouders. Het vijfde leerjaar verdiepte zich in het belang en de waarde van speelgoed, alsook de impact van reclame en sociale media op ons koopgedrag. Ze gingen op zoek naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gevoelig zijn we voor verleiding? Hebben we de spullen die we bezitten echt nodig? Krijgen we waar voor ons geld? Hoelang gaat een bepaald stuk al mee? Sinds vorig schooljaar spelen de kinderen op de speelplaats ook met 'loose parts'. Dit zijn losse materialen die de creativiteit van de kinderen stimuleren, zoals wasknijpers, kroonkurken en eierdoosjes, maar ook takjes, eikels of schelpen.

“Onze leerlingen kunnen nu tijdens de middagpauze naast het klassieke speelgoed, zoals ballen en springtouwen, ook kiezen voor alledaags materiaal waarmee ze hun eigen spel en verhaal creëren. Dit is een verrijking voor ieders creativiteit en verbeelding. Bovendien wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gestimuleerd door samen met anderen te spelen.”, vertelt directrice Emmanuela Vervoort.

Atheneum Malle

Ook bij Atheneum Malle staat duurzaamheid centraal. De Didasco-vestiging, omringd door groen, is de ideale plek om rond dit thema te werken. Elly Meeus zegt met trots: “Leerlingen van het tweede jaar gingen aan de slag met het project 'Duurzame Toekomst', waarbij de nadruk lag op duurzame, ecologische landbouw. Dit leidde tot discussies over onderwerpen zoals het hergebruik van regenwater, de recuperatie van warmte en het verwijderen van onkruid zonder gebruik van pesticiden. De leerlingen ontwierpen en bouwden eveneens een prototype van een duurzaam voertuig, aangedreven door zonne- of windenergie.”

Wij zijn bijzonder trots op deze inspirerende initiatieven. Samen bouwen we aan een betere en een meer duurzame toekomst!


Vorige
Vorige

Een blik achter de schermen: van leerling tot leerkracht

Volgende
Volgende

60 jaar De Brug!