Piramides en papyrus: Egypte leeft in ‘t Zandhofje

Zandhoven – Terwijl in veel scholen de wenkbrauwen gefronst worden bij het horen van ‘de nieuwe minimumdoelen’, pakken ze het bij leefschool ’t Zandhofje net creatief aan. Leerkracht Pegie De Beuckeleer vertelt enthousiast over hun project rond Egypte: “Toen we zagen dat er zoveel doelen over Egypte in het leerplan zaten, besloten we om ons grootouderfeest daarrond op te bouwen. Het werd een ongelooflijk fijn project voor de kinderen, de (groot)ouders en de leerkrachten.”  

Drie weken lang dompelden de kinderen van 2,5 tot 6 jaar zich onder in de wereld van de farao’s, piramides, hiërogliefen en woestijnen. “We kleurden zand, studeerden dansjes en bouwden piramides,” lacht Pegie. “Ze leerden nieuwe woordenschat, ontdekten waar de Nijl ligt en hoe papyrus gemaakt wordt. En plots waren al die doelen gewoon afgevinkt.”  

De feestelijke afsluiter? Een Egyptisch getint grootouderfeest, met bladerdeegmummies, piramidecake en mummies gewikkeld in windels. “Een kindje vertelde: ‘Juf, mijn mama had papyrus meegebracht uit Egypte!’ en de dag erna stond dat in onze klas-tentoonstelling.” Zo ontstond een spontaan museum met slangen, kamelen, schorpioenen en echte papyrusrollen, allemaal van thuis meegebracht. 

Dat het inhoudelijk sterk stond, verbaasde Pegie niet. “Van het een komt het ander. Iemand brengt iets mee, we zoeken op wat het is, waar het vandaan komt… het voelt niet als ‘doelen afvinken’, maar als echt leren.” 

De essentie? Kinderen die verwonderd zijn, ouders die betrokken zijn en leerkrachten die vol vertrouwen de doelen omarmen. En zoals Pegie met een knipoog besluit: “Zuhal Demir mag gerust komen luisteren, onze kleuters weten perfect waar de Nijl ligt.” 

Vorige
Vorige

Van klas tot keynote, Vennebos inspireert op SETT-beurs

Volgende
Volgende

Xplore laat visie elke dag tot leven komen